Home arrow VOEDING arrow Eet vis en voorkom prostaatkanker
Eet vis en voorkom prostaatkanker Print Email

Door veel vis te eten verklein je waarschijnlijk de kans dat je ooit prostaatkanker krijgt. En als je het eenmaal hebt, vergroot je de kans het te overleven.

Prostaatkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder mannen. De kans dat je het voor je 75ste krijgt, is een op dertien. Veel bewegen, supplementen slikken (vooral vitamine C, E, D, selenium en lycopeen) en gezond eten verkleint waarschijnlijk allemaal in meer of mindere mate het risico om deze nare ziekte te ontwikkelen. Van alle dieetfactoren biedt het eten van veel soja waarschijnlijk de beste bescherming: mannen die veel soja consumeren hebben volgens een metastudie een dertig procent lagere kans op prostaatkanker (De houdbare man blz.156).

Nieuwe studies suggereren dat de consumptie van vis en visolie prostaatkanker nóg beter op afstand kan houden. Onderzoekers maten de onverzadigde vetten in het bloed van 476 mannen met prostaatkanker en van 476 gezonde mannen. Het bloed van de gezonde mannen bleek veel meer visvetzuren (EPA, DPA en DHA) te bevatten. De hoogste inname van visvetzuren ging volgens de onderzoekers samen met een 41 procent kleinere kans op prostaatkanker.

Dezelfde onderzoekers analyseerden vervolgens de eetgewoontes van ruim 20.000 mannen en ontdekten dat hartstochtelijke viseters prostaatkanker vaker overleven. Degenen die vijf keer per week vis aten, hadden een 48 procent betere kans om prostaatkanker te overleven dan mannen die slechts eenmaal per week vis aten.

Maar tot hun verbazing werd er nu geen relatie tussen visconsumptie en de kans prostaatkanker te krijgen gevonden. Raadsel...

Misschien, zo theoretiseren wetenschappers, gaat het er niet alleen om hoeveel visvetzuren je binnenkrijgt, maar ook hoe de onderlinge verhouding tussen visverzuren (omega-3-vetzuren) en plantaardige vetzuren (omega-6-vetzuren) is. Volgens sommigen is die verhouding in het westerse dieet uit balans. Bij veel mensen is die verhouding nu 1 : 20, terwijl het (misschien!) 1 : 1 zou moeten zijn, zoals waarschijnlijk ook in de prehistorie het geval was.

Door twee- tot driemaal per week vis te eten, de rest van de week visoliecapsules in te nemen en niet te veel plantaardige margarines te smeren (veel omega-6-vetzuren) kom je al een eind in de goede richting.

Bron
J.E. Chavarro et al. 'A 22-y prospective study of fish intake in relation to prostate cancer incidence and mortality'. American Journal of Clinical Nutrition. November 2008, Volume 88, Number 5, Pages 1297-1303

 
Klikken
 

Belangrijke leestips:

De houdbare man
De houdbare man
Pim Christiaans

Een onmisbaar handboek voor mannen die een leven lang gezond en fit willen blijven.


Een pleidooi voor echt eten
Een pleidooi voor echt eten
Michael Pollan

Een schokkend relaas over de ongezonde producten van de voedingsindustrie.


Eet drink en blijf slank en gezond
Eet drink en blijf slank en gezond
Walter C. Willett

Is vet nou slecht of niet? En hoe zit dat eigenlijk met koolhydraten? Mag je die nu wel of niet als je wilt afvallen?


De cholesterolhype
De cholesterolhype
Kendrick, M.

We kennen de waarschuwingen: door vet te eten krijg je een hoog cholesterol en dat veroorzaakt hart- en vaatziekten. Maar wat blijkt?


Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten
Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten
Gert E. Schuitemaker

Nieuwe tips en feiten over de vitamine die je tegen kanker en hart- en vaatziekte beschermt.


Eeuwige jeugd
Eeuwige jeugd
Paul Musarella

In dit boek wordt op systematische wijze beschreven hoe de stand van zaken is op het gebied van de anti-agingtechnieken en hormoontherapie.


Taboehormonen
Taboehormonen
Hertoghe, Th.

De beste specialist van Europa op het gebied van hormonen en anti-aging vertelt hoe je langer strak en fit kunt blijven met hormonen.


De testosteron vervangt therapie
De testosteron vervangt therapie
B. van Laerhoven

Het leerzame relaas van een journalist van middelbare leeftijd die aan de testosteron gaat.


Ascorbate
Ascorbate
Steve Hickey & Hilary Roberts

Wetenschappers leggen uit hoe hoge doseringen vitamine C je allround beschermen tegen ziekte en dood.