|
Als je veel vette vis eet, verklein je de gezondheidsrisico's van overgewicht én val gemakkelijker af.
Niet één studie maar een lange reeks studies wijst in die richting. Vetten uit vis zijn niet alleen een goed wapen tegen overtollige kilo's, ze beschermen ook nog eens je hersenen, hart, bloedvaten en ogen tegen aftakeling, zo blijkt uit steeds meer onderzoek. Waarschijnlijk is vis een belangrijk onderdeel geweest van de ‘oervoeding' waarmee de menselijke soort in het verre verleden is geëvolueerd tot wat we vandaag zijn. Lange tijd dachten wetenschappers dat de oermens op de steppe leefde en daar met speren en knuppels achter mammoeten aanholde. Dat zou betekenen dat onze verre voorouders veel (rood) vlees hebben gegeten en dat de moderne mens dus in genetisch opzicht geschikt zou zijn voor een dieet vol vlees. Maar paleontologen en andere deskundigen zijn anders over de prehistorie gaan denken. De experts vermoeden nu dat de menselijke soort niet op de steppe maar in waterrijke gebieden tot wasdom is gekomen: bij kreken, rivierdelta's, meren, de zee. Ons verleden is dus iets minder stoer dan we altijd dachten: niet met een groep mannen een gigantische biefstuk op poten besluipen, maar samen met vrouw en kinderen schelpjes zoeken en visjes vangen... Dus zijn we gemaakt om veel vis te eten. En dat doen we nog maar nauwelijks... Er zijn behoorlijk sterke aanwijzingen dat er een relatie is tussen de dalende visconsumptie en allerlei welvaartsziekten. Met grote Nederlandse studies is aangetoond dat als je twee tot drie keer per week vette vis eet - haring, zalm, tonijn, makreel, sardientjes - je de kans op hart- en vaatziekte en dementie fors verkleint. De belangrijkste ingrediënten van vette vis zijn de visvetzuren DHA en EPA. Als je geen vis lust of als je bang bent voor dioxine, PCB's, kwik en andere ellende die je gegarandeerd via vis binnen krijgt, kun je ook capsules met gezuiverde visolie slikken - zo scoor je wel de voordelen maar niet de nadelen van visconsumptie. Overigens hebben wetenschappers berekend dat je twee tot driemaal per week vette vis kunt eten zonder de maximale grenzen van gifstoffen te overstijgen. EPA en DHA blijken ook belangrijke wapens tegen overgewicht te zijn. Volgens recente studies doen ze minstens vijf belangrijke dingen: - Ze zorgen dat je sneller een gevoel van verzadiging krijgt tijdens het eten. - Ze verbeteren de vetstofwisseling, onder meer door betrokken genen te activeren - Ze verlagen het gehalte triglyceriden in het bloed (en dat is gunstig met het oog op hart- en vaatziekten) - Ze remmen chronische micro-ontstekingen die vaak gepaard gaan met overgewicht. - Als je sport, zorgt een dieet rijk aan visvetzuren voor extra vetverbranding. - Visvetzuren verkleinen de kans op insuline resistentie - een gevaarlijke kwaal die het verouderingsproces versnelt en waar alle dikke mensen rekening mee moeten houden. Daarom adviseert de houdbare man je tweemaal per week vette vis te eten en/of dagelijks 1 tot 2 gram visolie per capsule in te nemen. Visolie verhoogt je behoefte aan vitamine E, dus altijd combineren met een vitamine E supplement. Verkrijgbaar in de boekhandel of: Bestel hier. Bronnen A. Gonzalez-Periz et al. 'Obesity-induced insulin resistance and hepatic steatosis are alleviated by -3 fatty acids: a role for resolvins and protectins'. FASEB Journal Published online ahead of print, 11 February 2009, doi:10.1096/fj.08-125674 Takuya Mori, H. Kondo, T. Hase, I. Tokimitsu, T. Murase 'Dietary Fish Oil Upregulates Intestinal Lipid Metabolism and Reduces Body Weight Gain in C57BL/6J Mice'. Journal of Nutrition. December 2007, Volume 137, Pages 2629-2634 Alison M Hill et al. 'Combining fish-oil supplements with regular aerobic exercise improves body composition and cardiovascular disease risk factors'. Am J Clin Nutr 2007 85: 1267-1274 |