|
Onlangs werd een Nederlandse studie naar probiotica afgebroken omdat er proefpersonen overleden. Paniek onder veel probiotica-gebruikers. Er is echter geen reden om het gebruik van probiotica te staken. Sterker, er zijn nieuwe argumenten om juist wel probiotica te nemen.
Probiotica zijn bacteriestammen die de darmflora verbeteren. Ze worden in yoghurtdrankjes als Yakult, Vifit en Actimel verwerkt, maar zijn ook in capsules of als poeder verkrijgbaar. Het is goed aangetoond dat dergelijke producten de darmflora kunnen verbeteren. Een gezonde darmflora betekent dat je beter vitamines, mineralen en andere belangrijke stoffen uit je voeding opneemt (zie DHM blz 85), dat er meer belangrijke voedingsstoffen in de darm gevormd worden en dat je immuunsysteem beter functioneert. Studies tonen aan of suggereren dat: probiotica beschermt tegen hart- en vaatziekte, darmkanker, maagzweren, infecties en zelfs verkoudheid. Een recente studie doet vermoeden dat probiotica symptomen van chronische stress kan verzachten. 75 mensen (18-60 jaar) met chronische stress slikten drie weken lang capsules met probiotica of een neppil (placebo). Na drie weken hadden de probiotica-slikkers beduidend minder last van buikklachten, misselijkheid en braken. Kortom: geen wonder dat probiotica wint aan populariteit. Daarom was de paniek groot toen onlangs een studie met probiotica in het Utrechts Medisch Centrum werd stopgezet omdat er proefpersonen stierven. De paniek was echter ontrecht, zeggen tal van vooraanstaande wetenschappers. In de eerste plaats ging het bij deze studie om ernstig zieke patiënten die niet representatief zijn voor de gemiddelde Nederlander die zijn gezondheid wil optimaliseren met probiotica. De proefpersonen zouden waarschijnlijk ook zonder probiotica zijn gestorven. Bovendien zijn er in de studie methode-fouten gemaakt. Deze studie geeft daarom geen reden om met het gebruik van probiotica te stoppen. Tips De kans is klein dat je darmflora uit balans is als je gezond bent en er gezonde leefgewoontes op na houdt. Periodes van langdurige, zware stress, ziekte en het gebruik van antibiotica kunnen echter goede redenen zijn om je darmflora met probiotica te ondersteunen. Een gezonde voeding is een voorwaarde voor een goede darmflora. Darmbacteriën gedijen goed op wateroplosbare vezels uit groente en fruit. Melkzuurgefermenteerde producten zoals yoghurt en karnemelk zijn ook een weldaad voor de darmflora. Antibiotica, stress en fast food zijn funest voor de goede bacteriën in je darmen. Lees het etiket van het product dat je koopt. Om effectief te zijn, dienen producten met probiotica minstens 10 miljoen bacteriën te bevatten, bij voorkeur van de bacteriestammen lactobacilli en/of bifidobacterium. Meer informatie over probiotica en de omstreden UMC-studie vind je in het tijdschrift Ortho (nummer 1, 2008: www.orthoeurope.com/nl/ortho) Bronnen Besselink M, et al. 'Probiotic prophylaxis in predicted severe acute pancreatitis: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial'. Lancet 2008; DOI: 10.1016/S0140-6736(08)60207-X. Diop L, Guillou S, Durand H. 'Probiotic food supplement reduces stress-induced gastrointestinal symptoms in volunteers: a double-blind, placebo-controlled, randomized trial'. Nutr Res 2008; 28(1):1-5 |