Home arrow SUPPLEMENTEN arrow Prebiotica verlengt het leven met dertig procent
Prebiotica verlengt het leven met dertig procent Print Email

Althans van laboratoriumratten die het spul hun hele leven eten. Maar de onderzoekers vermoeden dat prebiotica ook de levensduur van mensen kan verlengen.

Je darmen bevatten ruim 100.000 miljard bacteriën (ongeveer een kilo!) die helpen bij het verwerken en opnemen van wat je eet; daarnaast spelen ze ook een cruciale rol bij de afweer van het hele lichaam. Stress, slechte voeding, ziekte en antibiotica kunnen een slachting aanrichten onder deze hulptroepen. Als je ouder wordt, nemen de good guys in je darmen helaas af en krijgen de bad guys - schadelijke bacteriën - meer kans. Daarom is het slim om je darmflora af en toe op te peppen. Dit doe je door capsules of drankjes met bacteriestammen te slikken (probiotica) en door extra voedingsvezels in te nemen (prebiotica).
Studie na studie wijst uit dat deze strategie werkt en talloze gunstige effecten heeft:
Versterking van de algehele afweer
Minder kans op darmkanker
Betere bescherming tegen hart en vaatziekte
Sterkere botten
Minder kans op een maagzweer
Vermindering van lichaamsvet

Interessant voor drinkers: Een recent (klein) onderzoek geeft aan dat de afweer van alcoholisten met een beschadigde lever opknapt door probotica.

En probiotica verbeterde volgens aan andere recente studie de afweer van twintig duursporters die zwaar trainden.

Wellicht bieden pro- en prebiotica dus ook een betere bescherming tegen Magere Hein. Bewijzen dat een leven lang prebiotica een mensenleven verlengt, is moeilijk, maar aantonen dat ratten met prebotica langer blijven leven is eenvoudiger. Franse onderzoekers verdeelden 120 ratten in twee groepen. De ene groep kreeg vanaf de derde levensmaand gewone voeding, de andere groep kreeg gewone voeding plus prebiotica (Orafti Synergy1). Resultaat: de ratten in de prebioticagroep bleven gemiddeld dertig procent langer in leven. Bovendien bleven de prebioticaratten slanker en hadden ze betere bloedvetwaarden (cholesterol enzo). Mede op basis van eerdere studies vermoeden de onderzoekers dat prebiotica soortgelijke effecten heeft op mensen.

Tips
Gezonde voeding is een basisvoorwaarde voor een goede darmflora. Darmbacteriën gedijen op wateroplosbare vezels uit groente en fruit. Melkzuurgefermenteerde producten zoals yoghurt en karnemelk zijn ook een weldaad voor de darmflora.

Maar trakteer je darmen af en toe op een kuurtje pro- en prebiotica, vooral al je antibiotica gebruikt of tijdens langdurige periodes van ziekte en stress.

Onderzoek geeft aan dat je probiotica (de bacteriestammen) het beste kunt gebruiken in combinatie met prebiotica (de vezels). Het gaat dan vooral om inuline, een wateroplosbare vezel die onder meer rijkelijk in bonen en uien zit.

Bronnen
P. Rozan et al. 'Effects of lifelong intervention with an oligofructose-enriched inulin in rats on general health and lifespan'. British Journal of Nutrition. 11 Apr 2008, doi: 10.1017/S0007114508975607

V. Stadlbauer et al. 'Effect of probiotic treatment on deranged neutrophil function and cytokine responses in patients with compensated alcoholic cirrhosis' . Journal of Hepatology.

A.J. Cox et al. 'Oral administration of the probiotic Lactobacillus fermentum VR1-003 and mucosal immunity in endurance athletes'. British Journal of Sports Medicine. 25 March 2008, doi: 10.1016/j.jhep.2008.02.015

 
Klikken
 

Belangrijke leestips:

De houdbare man
De houdbare man
Pim Christiaans

Een onmisbaar handboek voor mannen die een leven lang gezond en fit willen blijven.


Ascorbate
Ascorbate
Steve Hickey & Hilary Roberts

Wetenschappers leggen uit hoe hoge doseringen vitamine C je allround beschermen tegen ziekte en dood.


Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten
Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten
Gert E. Schuitemaker

Nieuwe tips en feiten over de vitamine die je tegen kanker en hart- en vaatziekte beschermt.


Een pleidooi voor echt eten
Een pleidooi voor echt eten
Michael Pollan

Een schokkend relaas over de ongezonde producten van de voedingsindustrie.


De cholesterolhype
De cholesterolhype
Kendrick, M.

We kennen de waarschuwingen: door vet te eten krijg je een hoog cholesterol en dat veroorzaakt hart- en vaatziekten. Maar wat blijkt?


Eet drink en blijf slank en gezond
Eet drink en blijf slank en gezond
Walter C. Willett

Is vet nou slecht of niet? En hoe zit dat eigenlijk met koolhydraten? Mag je die nu wel of niet als je wilt afvallen?


Eeuwige jeugd
Eeuwige jeugd
Paul Musarella

In dit boek wordt op systematische wijze beschreven hoe de stand van zaken is op het gebied van de anti-agingtechnieken en hormoontherapie.


Taboehormonen
Taboehormonen
Hertoghe, Th.

De beste specialist van Europa op het gebied van hormonen en anti-aging vertelt hoe je langer strak en fit kunt blijven met hormonen.


De testosteron vervangt therapie
De testosteron vervangt therapie
B. van Laerhoven

Het leerzame relaas van een journalist van middelbare leeftijd die aan de testosteron gaat.