PimStaand2011.vrij.jpg

Voeg twintig gezonde jaren aan je leven toe - om te beginnen!

Gaan gezond leven en prettig leven samen? Is anti-aging duur? Is het ooit aangetoond dat je het verouderingsproces kunt vertragen? Antwoord op de meest gestelde vragen.

In een aantal televisieprogramma’s mocht ik kort (‘kan het nog bondiger Christiaans’!) vertellen en laten zien wat ik allemaal doe voor mijn eigen houdbaarheid.Voor trouwe lezers niks nieuws onder de zon: Ik sport twee tot vier keer per week twintig minuten (afwisselend cardio en kracht), ik let op wat ik eet (maar zondig regelmatig), ik werp driemaal per dag een handje voedingssupplementen in mijn keelgat en last but not least: ik tank hormonen bij waarvan een arts heeft vastgesteld dat mijn lijf die zelf niet meer in optimale hoeveelheden aanmaakt.

Ik blog nu samen met collega-journalisten (die even gek zijn als ik) op mijn nieuwe site lifeunlimited.nl

In De houdbare man en mijn andere boeken leg ik uit hoe je ook met slechts twee of drie vitaminepillen per dag en zonder enge hormonen prima gezond oud kunt worden (of blijven). Maar als auteur vind ik dat ik zo’n beetje alles moet doen wat ik aan anti aging-mogelijkheden in mijn boeken opper. En dan doe ik het nog rustig aan. Ik zag een documentaire over de Amerikaanse wetenschapper en uitvinder Ray Kurzweil die 150 vitaminepillen per dag slikt om de gebreken van de ouderdom op afstand te houden. Steeds dezelfde vragen keren terug tijdens de interviews. Hier zijn mijn antwoorden op de meest gestelde vragen.

Vraag: Ben je als houdbare man of vrouw de hele dag met je gezondheid bezig? Gezond leven en genieten van het leven sluiten elkaar toch uit? Antwoord: Genieten van het leven beschouw ik juist als het op een na beste medicijn tegen veroudering. Het beste medicijn is gezond genieten. Daarom heb ik voor mijn boeken richtlijnen verzameld die met een minimale inspanning maximaal rendement geven. Het innemen van supplementen kost niet meer dan tien minuten per dag, sporten op de door mij aanbevolen wijze is al effectief als je het tot drie keer twintig minuten per week beperkt en de heerlijke mediterrane keuken is mijn culinaire inspiratiebron. Verder adviseer ik als medicijn tegen de veroudering onder meer veel seks, weinig stress en dagelijks een goed glas wijn… Hoezo is gezond leven afzien?

Vraag: Is leven als een houdbare man of vrouw niet heel erg duur? Antwoord: In De houdbare man en De houdbare vrouw staan veel maatregelen die niets of weinig kosten. Door eigen keuzes te maken kun je de uitgaven laag houden en toch je gezondheid tegen de knagende tijd beschermen. Maar je kunt ook all the way gaan, zoals ik. Alles bij elkaar (artsenbezoek, lab-testen, voedingssupplementen, hormonen en abonnement fitnesscentrum) ben ik gemiddeld vijfhonderd euro per maand kwijt. Ik zie dat als een goede investering in mijn toekomst.

Vraag: Je kunt het verouderingsproces toch helemaal niet beïnvloeden? Antwoord: Er is geen twijfel over mogelijk dat je manier van leven bepaalt hoe en hoe snel je veroudert. Een bewijs dat life style in grote mate bepaalt hoe je veroudert, kwam van de Raad voor Volksgezondheid en Zorg (RVZ) met de presentatie van het rapport 'Preventie van Welvaartziekten'. Daarin wordt geconstateerd dat er grote verschillen in levensverwachting zijn tussen laag- en hoogopgeleiden. Laag opgeleide mannen bereiken een gemiddelde leeftijd van 74,1 jaar, hoog opgeleide mannen een leeftijd van 81,4. Laag opgeleide vrouwen worden gemiddeld 78,9 jaar, hoogopgeleide vrouwen gemiddeld 85,3. Nog groter is het verschil in het aantal jaren dat iemand in volle gezondheid leeft. Laagopgeleide mannen en vrouwen beginnen gemiddeld al vanaf hun 52-ste te kwakkelen, hoogopgeleiden mannen en vrouwen pas vanaf hun 72-ste. Een verschil van twintig jaar! De oorzaak van de veel langzamere veroudering van hoogopgeleide personen wordt toegeschreven aan de gezondere life style: in tegenstelling tot laagopgeleide Nederlanders eet men beter, beweegt men meer, rookt men minder en is er sprake van minder alcoholmisbruik. Allemaal maatregelen die het verouderingsproces aantoonbaar vertragen. Volgens bijvoorbeeld dit onderzoek uit 2008 kun je veertien jaar langer leven dankzij de genoemde gezonde gewoontes.

Vraag: Gezond eten, weinig alcohol drinken, stoppen met roken en veel bewegen, meer kun je toch niet doen om ouderdomskwalen uit te stellen? Antwoord: Dat deze maatregelen je kans op een lang en gezond leven vergroten, was veertig jaar geleden al min of meer bekend. Maar de medische wetenschap is niet op 1 januari 1975 knarsend tot stilstand gekomen. De kennis over ziekte, gezondheid en veroudering is sindsdien juist spectaculair toegenomen. En dus zijn er nu ook veel meer mogelijkheden om je gezondheid actief te beschermen dan veertig jaar geleden. Wat zou je ervan vinden als je de nieuwste smartphone bestelt en je krijgt een bakelieten draadtelefoon met draaischrijf thuisbezorgd? Ook dan redeneert toch niemand dat je veertig jaar technologische ontwikkelingen kunt negeren omdat je in de jaren zeventig ook al prima kon bellen?  Goed eten, weinig alcohol drinken, niet roken en veel bewegen, het zijn inderdaad prima leefregels die je gezonde levensduur met twintig jaar kunnen verlengen. Wat vier decennia aan medische research vanaf 1975 aan extra adviezen voor nog meer gezonde levensjaren heeft opgeleverd, lees je in De houdbare man en De houdbare vrouw.

VraagNeem je geen risico's met alle middelen die je slikt, spuit en smeert om langer jong te blijven? Antwoord: De eventuele risico's acht ik erg klein. Veel kleiner dan bijvoorbeeld de risico's van roken en overmatig alcoholgebruik. En veel kleiner dan de risico's van cholesterolverlagers, bloedverdunners, antidepressiva, medicijnen tegen ADHD en andere pillen die door honderdduizenden (miljoenen!) worden geslikt alsof het niks is. Ik doe alles onder medische begeleiding. Jaarlijkse uitgebreide check ups laten geen negatieve en alleen maar positieve effecten zien. 

Vraag: Zijn voedingssupplementen gevaarlijk? Antwoord: Soms beweert een wetenschapper of arts dat 'bewezen' is dat het slikken supplementen niks aan je gezondheid toevoegt en dat het zelfs schadelijk is. Zo zei iemand onlangs op tv dat onderzoek heeft aangetoond dat antioxidanten kankerverwekkend zijn. Weinig mensen beseffen dat de expert in kwestie in zo'n geval slechts zijn persoonlijke mening uit - vaak uit effectbejag. De effecten van voeding en voedingsstoffen op de gezondheid zijn zo complex, dat het vrijwel onmogelijk is om op dit terrein iets keihard te bewijzen. Er is in de afgelopen decennia jaar een enorme berg van elkaar tegensprekende onderzoeksresultaten ontstaan die voor verschillende uitleg vatbaar zijn. Tegenover elke wetenschapper of arts die roept dat het riskant en zinloos om vitaminepillen te slikken, kan ik een andere wetenschapper of arts zetten die zegt dat het juist goed is. Ik geef toe dat wetenschappers die pro supplementen zijn, (nog) de minderheid vormen. Maar dit zegt niets. De medische geschiedenis wemelt van de voorbeelden van ideeën en meningen die eerst door de meerderheid zijn verworpen om vervolgens algemeen te worden aanvaard. Het idee dat een arts zijn handen moet wassen voor hij een patiënt onderzoekt, werd in eerste instantie weggehoond...

Vraag: Is het niet gewoon een uiting van een midlife crisis, dat gedoe met anti aging? Antwoord: Natuurlijk! Ik verkeer al sinds mijn 35ste in een midlife crisis. Volgens mij geldt dat niet alleen voor mij. De 'permanente midlife crisis' is wat mij betreft de natuurlijke staat van de moderne man. Vanaf de eerste tekenen van veroudering word je in onze samenleving geconfronteerd met de nadelen daarvan. Jong is in de mode, oud is uit. Sommige mannen proberen hun jeugd te verlengen met een te snelle auto en/of een te jonge vriendin. Ik doe het door mijn lichaam en geest zo lang mogelijk jong en gezond te houden. Elke crisis kan een inspiratiebron zijn...

Ik blog nu samen met collega-journalisten (die even gek zijn als ik) op mijn nieuwe site lifeunlimited.nl

 

Lees ook:

Over de auteur (alle anti-aging-maatregelen die ik neem)

Hoe testosteron mij jonger maakte (persoonlijk verslag van mijn eerste ervaringen met testosteron)